Biuletyn Informacji Publicznych Klauzule informacyjne Deklaracja dostępności

Integralność wychowania

Opublikowano: środa, 26.04.2006
Odsłon: 4794

Integralność wychowania

 

      Wychowanie człowieka jest procesem złożonym i trudnym. Wymaga poświęcenia i współpracy wielu osób, głównie rodziców i nauczycieli, w celu ukształtowania dojrzałej osobowości ludzkiej, zdolnej do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i zadań w życiu osobistym, w rodzinie i społeczeństwie.
Od jakości wychowania zależy jakość życia poszczególnych osób.

 

Wychowanie nie było nigdy czymś spontanicznym ani łatwym. Wychowujący musi nakreślić sobie cele, do których zmierza i pamiętać o  uwzględnieniu w wychowaniu wszystkich sfer ludzkiego życia. Oto one:

Wychowanie fizyczne


Cele:

  • kształtowanie sprawności fizycznej,
  • profilaktyka zdrowotna,
  • hart.

Kształtowanie zdolności spostrzegania i kojarzenia

Cele:
  • wyostrzenie zmysłów,
  • umiejętność obserwacji,
  • ćwiczenie pamięci,
  • umiejętność koncentracji,
  • zdolność kojarzenia.

Ukierunkowanie uczuć, emocji

Cele:
  • kształtowanie wrażliwości uczuciowej,
  • oznawanie własnej sfery uczuciowej,
  • opanowywanie emocji,
  • uwalnianie sądów, ocen spod wpływu uczuć,
  • umiejętność kontaktowania się z ludźmi.
 
Rozwój intelektualny

Cele:
  • poszukiwanie prawdy,
  • przezwyciężanie lenistwa myślowego,
  • poznawanie swoich uzdolnień,
  • rozszerzanie zainteresowań,
  • umiejętność przyswajania wiedzy,
  • umiejętność poszukiwania informacji,/li>
  • umiejętność wypowiadania się,
  • budowa struktur myślowych.
 
Rozwój moralny

Cele:
  • myślenie wartościujące,
  • umiejętność oceny własnych zachowań,
  • gotowość do poświęceń,
  • odwaga cywilna,
  • świadome posłuszeństwo,
  • autentyzm działań, otwartość, ufność.

Kształcenie woli

Cele:
  • pracowitość, rzetelność, wytrwałość,
  • odpowiedzialność,
  • aktywność,
  • stawianie celów i osiąganie ich,
  • animacja działań.

Rozwój duchowy

Cele:
  • poznawanie zasad wiary,
  • poznawanie dorobku kultury,
  • kształcenie postawy twórczej,
  • myślenie refleksyjne,
  • zdolność do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
  • rozwój kontaktu z Bogiem.

Przewiń w górę