Wszyscy w kwietniu 2015r. przystąpicie do nowej formuły sprawdzianu! Sprawdzian jest: powszechny, obowiązkowy, jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Sprawdzian ma formę pisemną. Sprawdza umiejętności i wiadomości nabyte w trakcie sześcioletniej nauki w szkole podstawowej z zakresu: języka polskiego, matematyki, języka nowożytnego, może zawierać zadania odnoszące się do tekstów z przyrody lub historii. Składa się z dwóch części, które odbędą się jednego dnia:
- Część I: język polski i matematyka (80 minut)
- Część II: język obcy nowożytny (w naszej szkole jest to język angielski)
Zestawy zadań:
Matematyka i język polski: dla każdego przedmiotu zadania zamknięte i otwarte, od 8 do 12 zadań zamkniętych i od 2 do 4 zadań otwartych. Język obcy nowożytny: od 35 do 40 zadań zamkniętych.
Część I sprawdzianu:
Zadania z języka polskiego:
1. Zadania zamknięte:
- wielokrotnego wyboru,
- prawda – fałsz,
- na dobieranie.
Zadania będą odnosić się do różnych tekstów kultury
- literackich: epickich i lirycznych,
- nieliterackich: publicystycznych, popularnonaukowych, ikonicznych,
- teksty mogą dotyczyć zagadnień związanych z: historią i przyrodą.
2. Zadania otwarte:
Krótkiej odpowiedzi i rozszerzonej odpowiedzi. Dłuższa wypowiedź w formie: opowiadania z dialogiem, wpisu
w dzienniku, kartki z pamiętnika, listu oficjalnego, sprawozdania, opisu przedmiotu, postaci, krajobrazu.
Formy użytkowe: ogłoszenie, zaproszenie, notatka, itp.
Zadania z matematyki:
1. Zadania zamknięte:
- wielokrotnego wyboru;
- prawda – fałsz;
- na dobieranie
2. Zadania otwarte:
Krótkiej odpowiedzi i rozszerzonej odpowiedzi. Każde z zadań może sprawdzać poziom opanowania innych umiejętności opisanych w wymaganiach podstawy programowej; wykorzystanie i tworzenie informacji, modelowanie matematyczne.
W każdym zadaniu może być sprawdzana sprawność rachunkowa.
Część II
Sprawdzianu z języka obcego
Sprawdzian szóstoklasisty z języka obcego obejmuje zagadnienia na poziomie A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR). Celem sprawdzianu jest określenie stopnia opanowania wymagań określonych w podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, ale niektóre zadania mogą również odnosić się do wymagań z I etapu edukacyjnego. Na sprawdzianie z języka obcego będą wyłącznie zadania zamknięte (czyli takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych). Wśród nich wyróżnić można następujące typy zadań:
- wybór wielokrotny,
- prawda/fałsz,
- dobieranie.
Na sprawdzianie będą sprawdzane następujące umiejętności:
- rozumienie ze słuchu,
- rozumienie tekstów pisanych,
- znajomość funkcji językowych,
- znajomość środków językowych.
Rozwiązując test uczeń rozwiązania do zadań zamkniętych przenosi do karty odpowiedzi, rozwiązania zadań otwartych umieszcza w arkuszu w miejscu do tego przeznaczonym.
Co powinien umieć szóstoklasista?
Szóstoklasista powinien:
- posiadać umiejętności i wiadomości opisane w podstawie programowej,
- znać strategie rozwiązywania zadań w różnych formach,
- dobrze gospodarować czasem,
- podejmować decyzje przemyślane,
- wykonywać polecenia zgodnie z instrukcją,
- zapisywać odpowiedź wyznaczonym miejscu,
- pracować samodzielnie,
- być zdecydowanym.
Wyniki sprawdzianu wyrażone będą w procentach; ogólnie z każdej części sprawdzianu, szczegółowe z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Przekazane będą do szkoły pod koniec maja. Zaświadczenia przekazane będą w czerwcu na zakończenie roku szkolnego. Wyniki sprawdzianu są ostateczne.
Uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniowie niepełnosprawni przystępują do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiedniej do ich potrzeb.
Informacje o sprawdzianie można znaleźć na stronach www.cke.edu.pl Podstawa programowa kształcenia ogólnego znajduje się na www.men.gov.pl