Ludzie nauczyli się komunikować ze sobą za pomocą różnorodnych środków -
od wyrazu twarzy poprzez gesty , po wydawane przez siebie dźwięki, na
przykład śmiech. Istnieją też bardziej wyszukane sposoby porozumiewania
się między ludźmi. Aby nawiązać kontakt z drugim człowiekiem nauczyliśmy
się mówić i pisać. Gdy to nie wystarcza pomagamy sobie obrazem lub
muzyką. W dzisiejszych czasach człowieka wspomaga także technika. Na co
dzień korzystamy z książek, gazet, telefonów, przekazu telewizyjnego lub
radiowego. Trudno też wyobrazić sobie dziś życie bez komputerów, taśmy
magnetycznej oraz płyty kompaktowej.
Telewizja i komputer
mają ogromne znaczenie w wychowywaniu oraz uczeniu się dzieci. Programy
telewizyjne i gry komputerowe pomagają w procesie dydaktycznym i
wychowawczym, ponieważ dostarczają informacji i poszerzają wiadomości,
rozwijają zainteresowania oraz uczą i bawią. Niestety przeszkadzają
również w tych procesach ponieważ: zajmują zbyt dużo czasu; psują wzrok;
uczą agresji; ograniczają myślenie, mowę i ruch; uzależniają człowieka
od urządzenia przez ciągłe interesowanie się grami i programami; uczą
fantazji i fikcji a nie rzeczywistości.
Od rozwagi rodziców jak również nauczycieli zależy czy telewizja i komputer będą pomagały czy szkodziły naszemu dziecku. Najczęstszą przyczyną długiego, bezwartościowego przesiadywania dzieci przed ekranem telewizora lub komputera jest brak czasu rodziców na rozmowę, zabawę czy wspólne obejrzenie wartościowego programu telewizyjnego. Rodzice powinni ukierunkować dziecko tak, aby korzystało z programów właściwych do swojego wieku oraz, aby przeznaczało na ten cel odpowiednią ilość wolnego czasu. Może warto więc w wybranym dniu tygodnia usiąść wraz z dziećmi programem telewizyjnym i wspólnie ustalić, które programy i filmy będziemy oglądać w danym tygodniu. Warto również ustalić listę programów komputerowych, z których wolno dzieciom korzystać oraz ustalić tygodniowy czas korzystania z gier komputerowych. Nie chodzi o to, aby zabraniać dziecku oglądania telewizji i siedzenia przy komputerze, ale o to, by przez mądrą dyskusję zmusić je do myślenia i oceny wartości oglądanych i używanych programów.
Tak jak komputer i telewizja mają pozytywny i negatywny wpływ na nasze dziecko, tak również Internet posiada wiele zalet, ale jest również zagrożeniem dla kształtowania osobowości dziecka. Korzystanie z Internetu umożliwia szybkie komunikowanie się z użytkownikami sieci na całym świecie oraz dostęp do informacji na różne tematy. Niestety Internet gromadzi różnorodne materiały, między innymi treści pornograficzne, związane z pedofilią lub propagujące przemoc. Pozwala również na werbowanie naiwnych, potencjalnych uczestników organizacji szkodliwych społecznie (mafii, gangów, oszustów). Internet jest również dostarczycielem olbrzymiej ilości nowych typów rozrywki, nie zawsze odpowiedniej do wieku dziecka. Umożliwia zachowanie anonimowości nadawców, co jest szczególnie niebezpieczne przy zawieraniu znajomości internetowych. Podczas korzystania z Internetu przez dzieci, rodzice powinni kontrolować materiały wykorzystywane przez swoje pociechy.
Telewizja, komputer i Internet są współcześnie tak ważnymi elementami świata, że bez nich niemal nie potrafilibyśmy funkcjonować. Korzystajmy umiejętnie z tych osiągnięć cywilizacji.
Od rozwagi rodziców jak również nauczycieli zależy czy telewizja i komputer będą pomagały czy szkodziły naszemu dziecku. Najczęstszą przyczyną długiego, bezwartościowego przesiadywania dzieci przed ekranem telewizora lub komputera jest brak czasu rodziców na rozmowę, zabawę czy wspólne obejrzenie wartościowego programu telewizyjnego. Rodzice powinni ukierunkować dziecko tak, aby korzystało z programów właściwych do swojego wieku oraz, aby przeznaczało na ten cel odpowiednią ilość wolnego czasu. Może warto więc w wybranym dniu tygodnia usiąść wraz z dziećmi programem telewizyjnym i wspólnie ustalić, które programy i filmy będziemy oglądać w danym tygodniu. Warto również ustalić listę programów komputerowych, z których wolno dzieciom korzystać oraz ustalić tygodniowy czas korzystania z gier komputerowych. Nie chodzi o to, aby zabraniać dziecku oglądania telewizji i siedzenia przy komputerze, ale o to, by przez mądrą dyskusję zmusić je do myślenia i oceny wartości oglądanych i używanych programów.
Tak jak komputer i telewizja mają pozytywny i negatywny wpływ na nasze dziecko, tak również Internet posiada wiele zalet, ale jest również zagrożeniem dla kształtowania osobowości dziecka. Korzystanie z Internetu umożliwia szybkie komunikowanie się z użytkownikami sieci na całym świecie oraz dostęp do informacji na różne tematy. Niestety Internet gromadzi różnorodne materiały, między innymi treści pornograficzne, związane z pedofilią lub propagujące przemoc. Pozwala również na werbowanie naiwnych, potencjalnych uczestników organizacji szkodliwych społecznie (mafii, gangów, oszustów). Internet jest również dostarczycielem olbrzymiej ilości nowych typów rozrywki, nie zawsze odpowiedniej do wieku dziecka. Umożliwia zachowanie anonimowości nadawców, co jest szczególnie niebezpieczne przy zawieraniu znajomości internetowych. Podczas korzystania z Internetu przez dzieci, rodzice powinni kontrolować materiały wykorzystywane przez swoje pociechy.
Telewizja, komputer i Internet są współcześnie tak ważnymi elementami świata, że bez nich niemal nie potrafilibyśmy funkcjonować. Korzystajmy umiejętnie z tych osiągnięć cywilizacji.